8 września, 2024

Kapitanwww.pl

Informacje, Porady, Opinie

Jakie wydatki należy ponieść, zakładając sklep internetowy?

sklep internetowy

Założenie i prowadzenie własnego sklepu internetowego to doskonały pomysł na biznes w czasach, gdy handel w przeważającej mierze przenosi się do sieci. Choć konkurencja na rynku jest duża i rośnie z roku na rok, to dobrze prowadzony sklep online ma szansę odnieść sukces, a zatem przynosić spore dochody. Wcześniej jednak trzeba trochę zainwestować, aby w ogóle móc rozpocząć sprzedaż. Ile kosztuje dziś założenie sklepu internetowego?

Koszy podstawowe

Pełny koszt sklepu internetowego zawiera w sobie między innymi wydatki bazowe, których w żaden sposób nie można pominąć. W tym kontekście należy wykupić przede wszystkim:

  • domenę,
  • hosting,
  • technologię (SaaS lub Open Source),
  • certyfikat SSL.

Domena to nic innego, jak adres sklepu internetowego. Obecnie można zdecydować się na rozszerzenie .eu, które jest najtańsze i kosztuje około 70 zł. Tymczasem rozszerzenie .com czy .pl to już wydatek rzędu 100-150 zł. Zakup domeny przez pośrednika może generować dodatkowe koszty – w sumie będzie ona kosztować około 300 zł. Ceny hostingu są nieco niższe – w pierwszym roku trzeba za niego zapłacić średnio 50 zł, w kolejnych latach około 120 zł. Ostateczna kwota zależy tak naprawdę od parametrów, jakie posiada konkretny hosting. W kontekście technologii istnieją dwie możliwości – SaaS bądź Open Source. W pierwszym przypadku miesięczny abonament wyniesie od 100 do nawet 500 zł miesięcznie. E-commerce oparty na Open Source to tańsze rozwiązanie – dokonuje się bowiem jednorazowej opłaty w wysokości od 3000 do 150000 zł. Tymczasem koszt certyfikatu SSL waha się w przedziale od 100 do 1000 zł rocznie.

Koszty dodatkowe związane z projektowaniem sklepu internetowego

Określając budżet na otwarcie sklepu internetowego, należy wziąć pod uwagę również koszty dodatkowe. Niektórzy uważają, że można zredukować je niemalże do zera, niemniej jednak zazwyczaj trzeba ponieść przynajmniej pewną ich część. Podstawowym wydatkiem jest honorarium programisty, który zajmie się wdrażaniem konkretnych rozwiązań. Może on od początku projektować sklep internetowy, jednak wtedy należy liczyć się z kosztami, sięgającymi nawet kilkunastu tysięcy złotych. Tymczasem pomoc przy wybiórczych czynnościach, takich jak na przykład ingerencja w kod czy konfiguracja rozwiązań graficznych będzie kosztowała znacznie mniej. Istotną kwestią jest też wybór platformy e-commerce. Niektóre z nich są darmowe, jednak najczęściej korzystanie z nich wiąże się z ukrytymi kosztami. Dlatego też coraz więcej osób decyduje się na tańsze, lecz nieco pewniejsze rozwiązania. Stworzenie sklepu internetowego to dopiero połowa drogi – aby był on widoczny dla internautów, trzeba zadbać o optymalizację treści. W tym celu można skorzystać z pomocy specjalisty do spraw SEO – jest to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych rocznie.

Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

Założenie sklepu internetowego, który będzie przede wszystkim funkcjonalny, to koszt co najmniej kilku tysięcy złotych. Szacuje się, że obecnie minimalny wkład własny wynosi około 5000 zł. Mowa tutaj wyłącznie o kosztach związanych z aspektami technicznymi – nie bierze się pod uwagę na przykład wydatków na zakup towaru czy promocję sklepu. Istnieje możliwość zredukowania kosztów w pewnym zakresie, jednak niemożliwe jest dziś zaprojektowanie i założenie sklepu zupełnie za darmo bądź za niewielką opłatą. Wydatki znacznie rosną, jeśli korzysta się z pomocy specjalistów, maleją natomiast w przypadku samodzielnego tworzenia sklepu online.