22 października, 2021

Kapitanwww.pl

Informacje, Porady, Opinie

Ubezpieczenie smartfona w praktyce

smartfon

W obecnych czasach sprzęt elektroniczny, jaki kupujemy na co dzień, jest stosunkowo drogi. Nie inaczej jest z telefonami osobistymi i służbowymi. Drogi sprzęt potrzebuje dodatkowej ochrony w postaci specjalnego ubezpieczenia, dostępnego w dwóch podstawowych wersjach: ubezpieczenia od operatora oraz ubezpieczenia z dowolnego towarzystwa ubezpieczeniowego. Na co warto się zdecydować?

Ubezpieczenie smartfona – co powinno się w nim znaleźć?

Przed podjęciem decyzji o ubezpieczeniu smartfona, warto przyjrzeć się mu dokładnie i wskazać wszystkie jego najsłabsze strony: delikatny i drogi wyświetlacz, bateria czy… atrakcyjność. Każdy z tych elementów będzie istotnie wpływał na to, co może się z nim dziać w określonych sytuacjach. I to właśnie przeciwko nim należy działać.

Najpowszechniejszym, dostępnym ubezpieczeniem smartfona jest ubezpieczenie wyświetlacza – chodzi tu głównie o rysy lub widoczne pęknięcia. Podstawowe pakiety ochrony urządzenia, dostępne u operatora za opłatą zwykle kilkudziesięciu złotych miesięcznie, umożliwiają wymianę wyświetlacza w razie wystąpienia takiej sytuacji. Ponadto ubezpieczenia pochodzące od operatorów nie zawsze będą pokrywały się z faktycznymi potrzebami użytkowników. Warto dokładnie czytać regulaminy opcji serwisowych, aby nie okazało się, że płacone comiesięczne składki chronią jedynie częściowo przed zalaniem lub w ogóle nie chronią przed kradzieżą. To jeden z powodów, dla których warto rozpatrzeć również inne formy ochrony tych urządzeń.

Inne formy ubezpieczenia smartfona

Żaden operator nie może zmusić nas do wykupienia ubezpieczenia smartfona, jeśli warunki tej usługi nam nie odpowiadają. Zanim podpiszemy jakiekolwiek dokumenty, postarajmy się sprawdzić również popularne towarzystwa ubezpieczeniowe oraz firmy ubezpieczeniowe działające jedynie online. Alternatywną jest też tzw. usługa ochrony. Wbrew pozorom spora ich część nie tylko ma niższe ceny, ale także specjalizuje się w takich właśnie polisach ubezpieczeniowych.

Dobra polisa ubezpieczeniowa dla smartfona powinna zawierać odszkodowanie w razie zalania, powodzi, burzy, przepięcia elektrycznego, pożaru, włamania i kradzieży, ale również zwykłego uszkodzenia. Tak szeroki zakres możliwości daje zazwyczaj tylko polisa mieszkaniowa, do której można w każdej chwili dopisać swojego smartfona.

Wygodną opcją jest też wskazanie dokładnego zakresu działania polisy i czas obowiązywania. Smartfona, którego chcemy ubezpieczyć, wpisujemy po prostu na listę przedmiotów wyposażających nasze mieszkanie czy dom. Od tej chwili każda awaria czy zaginięcie jest traktowana tak samo, jak w przypadku każdego innego, cennego przedmiotu. Towarzystwa ubezpieczeniowe zastrzegają sobie w przypadku smartfonów zwykle dwie rzeczy: możliwość nieuznania szkody, gdy będzie ona wynikiem umyślnego działania, a tym samym będzie próba wyłudzenia odszkodowania, lub gdy awaria nastąpi wskutek zawirusowania oprogramowania. Nie są to czynniki uważane za losowe.

Inną opcją jest usługa ochrony, która gwarantuje nam naprawdę sprzętu do konkretnej kwoty, w razie wystąpienia czynników przewidzianych w umowie. Warto wziąć ją pod uwagę, ponieważ często zakres ochrony jest dość szeroki, a ceny niejednokrotnie atrakcyjniejsze, niż w przypadku standardowego ubezpieczenia.